Jutawan senyap ( tip berniaga online part II)


positifkan minda anda just sharing .

tahun ni merupakan tahun ke 3, sy berniaga online.ramai yg tanya mcm mana buat bisnes online 
? berdasarkan pengalaman sy sendri utk mulakan bisnes online tak perlu beritahu sesiapa2 pun. even keluarga sndri.. yeaa.. sokongan keluarga tu perlu.. tp kdg2 ada keluarga yg tak yakin dgn kemampuan kita sendri dan akan buat kita bertambah down bila di kritik,.


paling2 ta
k perlu beritahu KAWAN, entah la bagi saya.beritahu kawan2 hanya menjatuhkan.. okay... memang kadang2 kawan2 yg support beli..tapi minta diskaun melampau2..nak free nak hrga modal je. Sebagai contoh modal rm10. Untung rm2. . kawan beli nak diskaun.berapa diskaun yg anda boleh beri ? minyak tol ? kos usaha anda ? kalau niaga online.. nak free pos pulak.. poslaju rm6. Anda rugi rm4.00 ?? kadang2 kawan tak pernah memahami pe yang cuba kita buat.

saya masa mula2 niaga Dian pixy tahun 2009. family tak tahu,bf pun tak tahu ( husbnd sy skang) .masa kua bf tnya knp hp asyik masuk msg je ? hanya jwb..ada hal sikit tu je. Family langsung tak tahu.sbb saya belajar jauh. Berdikari sendiri saja.

pos barang ,cari produk,kawal stok semuanya sndri hingga dah dpt untung pertama baru la bagitau family.. n bf tp bf tak caya,dia ckap niaga online boleh pergi jauh ke ?. see ? itu pun dah menjatuhkan bercinta masa tu dah hampir 4taun tp still tak percaya kemampuan sy? Yela masa itu saya baru berumur 18 tahun. Budak mentah yang miskin ingin mencari duit sendiri untuk menampung kehidupan sehari belajar di asrama.

berbalik kepada cerita tadi..kawan2 terdekat lagi la ,memang tak bagi tahu kecuali roomate.roomate sbb sy selalu pinjam letop dia utk berniaga.. kna bgtau kan.. tapi masa mula2 create facebook dianpixy. Dia Tanya ‘ buat apa ?  saya jawab : adalah.. da lama baru maklumkan kat dia hehe..

dah masuk sem 2 baru la org tahu saya berniaga online.tp bukan saya yg beritahu tp mereka tahu sndri.. until now selepas 3 taun.masih lagi ada kwn2 tak tahu sy berniaga online . kalau nak tahu pun terjumpa facebook or gosip2 antara kawan.nak tahu dari saya ? tak la :) dan dari pe yang saya baca bermula perniagaan dengan senyap adalah faktor untuk kita berjaya..

buku yang penuh inprirasi .motivasi.. anda wajib beli..dan anda akan rasa sangat teruja.. aku nak seperti dia !

produk jenama sendiri selepas 3 tahun berniaga.,modal sendiri.usaha sendiri.. dan doa dari emak dan suami


kadang2 kite gagal bukan sebab diri kite.tp sbb keadaan sekeliling yg tak pernah membantu tapi pe2 pun  kite kna positif tetapkan target dan matlamat utk berjaya.. dan niat ? untuk apa aku berniaga ni ? jadi kaya ? tolong mak ? baiki taraf hidup ? niat tu penting.kalau mula2 niat dah tak betul..ALLAH pun taknak tunjuk jalan untuk kita.

target saya yg pertama dulu.nak tolong mak bayar kereta rm530 dan saya dapt tunai targhet saya.! bulan pertama berniaga online masa sy da dpt byr kereta mak dan time tu baru la mak percaya saya boleh berniaga online.. mula cari staff untuk handle belakang tabir.duduk asrama terhad..  mula2 abah yang bantu pos barang..

berniaga online bukan untuk keuntungan semata2..tp kepuasan dan minat dan ikhlas.. kalau anda hanya fikirkan untung untung untung,PERCAYA..bisnes anda takkan kemana .]bukan nak ckap saya INSAN BERJAYA .tak.. sy baru mula melangkah.. baru nak belajar berjalan dengan lebeh kukuh dlm dunia bisnes ..tp semasa umur sy 21 tahun.sy mampu milik segalanya.. walaupun sebelom produk jenama sndri di keluarkan.. dan sy bukan dari keluarga yang senang. paling penting.walaupun dah berkhawin.. bisnes ni. sy mampu buat mak tersnyum.. itu yg paling pntg..
 dan jangan sekali kita riak.. dgn ALLAH atau pun manusia. jgn da ada duit  10 ribu berlagak.lupa diri.. lupa tuhan.. ingat rezeki tu bukan milik kita sahaja..tapi milik orang lain juga.. jangan takut mula kan langkah.. orang yang berjaya untuk memula kan langkah tanpa menoleh kebelakang.. GAGAL SEKALI bukan anda akan gagal selamanya..

BERUSAHA DAN TERUS BERUSAHA DENGAN TEKUN IBARAT SEEKOR PENYU
YANG SENYAP- SENYAP BERTELUR HINGGA RATUSAN BIJI ,
TIDAK MENGELUARKAN SEDIKIT SUARA PUN,
HANYA DENGAN AIR MATA BERLINANGAN
DAN KITA TIDAK PERNAH MENDENGAR PENYU BERKOKOK ATAU TERTAWA
HANYA KITA DENGAR IALAH PENYU MENANGIS

JD insan yang berjaya dgn usaha anda sendiri..tak perlu hebohkan.. hanya merendah diri tanpa ada yang sangka.. anda adalah JUTAWAN SENYAP..

sekian.. good luck :D 

cerita lain.. PART I > TIP BERNIAGA ONLINE ( CERITA MENGENAI DIRI SENDIRI)


4 comments:

Unknown said...

hai dian.. saya baru bace pengalaman awak.. saya paling setuju bab jgn bagitau pasal bisnes pada family dan kawan2.. sbb merekalah yang akan merendahkan moral dan semangat kita utk nak berniaga.. tapi camne ye, kalau awak tak bagitau family dan kawan2, camne awak mula2 promote produk awak tu?? just curious..

Hanum said...

setuju sangat. Baik diam je dulu. Nape la kan org2 kite ni suka sangat bagi bangsa sendiri down? Hatta family sendiri. Masa susah semua lari, masa senang semua nak menempek.Sy akan jd mcm penyu jgk. TQ Dian!:-D

adam said...

tahniah, muda2 lagi dah bina kerjaya dalam bisnes online. semoga lebih success di masa akan datang

Unknown said...

Salam perkenalan